Vul hieronder uw telefoonnummer in en wij bellen u z.s.m. terug!

+31 (0)20 7059440    

Trends

MODE EN GADGETS    

Crisismode:

Felle kleuren, blauw en de terugkeer van de gouden gesp. De crisis zet nog even door in 2012, dus draait mode om kwaliteit. Om ons niet in een depressie te doen geraken, zien we veel kleuren bij zowel mannen als vrouwen. Zo wordt blauw nog blauwer. Heel veel kleur zien we ook in riemen en schoenen, inclusief pasteltinten en softe tonen in nubuck en andere zachtere materialen. Er is een tendens naar smallere riemen (3,5 cm) waarneembaar; wellicht komt zelfs de gouden gesp weer terug.

Ecomode:

Natuur als grote inspiratiebron en meer (nep)bont De natuur blijft een grote inspiratiebron voor de zomercollecties en je ziet ook veel invloeden uit het Verre Oosten en Afrika. Afrikaanse en dierenprints (zoals slangen, luipaard, zebra), maar ook dierenafbeeldingen zelf doen het goed in 2012. Net als in food zien we in de mode dus de verbondenheid van mens en natuur. Deze ecostijl zien we terug in ‘dierlijke’ materialen als wol, (nep)bont en technieken uit grootmoeders tijd (breien en haken). Duurzaamheid (in de letterlijke betekenis) wordt een thema om mensen over de streep te trekken.

Pochet is de nieuwe stropdas, gilet zet echt door.

Details blijven nog even, en op de lange termijn worden de broeken weer wijder aan de bovenzijde. De details in hemden verdwijnen echter alweer. Jasjes worden korter en vierkanter. Nog even en de schoudervulling komt terug. Stoer en verfijnd strijden in het straatbeeld om de winst. Knopen zijn de nieuwe feature en de pochet is de nieuwe das. The broken suit zet door, waardoor je van een pak het jasje ook kan combineren met een moleskine-, spijker- of flannelbroek. Langzaamaan komen ook de grijze pakken weer terug. Het bankpak (streep) blijft nog een no-go in 2012. Het gilet zet nu echt door. Ook in de mode: meer local production, sourcing and shopping. Winkels vechten om de klant. Collectioneurs gaan het winnen en personal branding wordt belangrijker (niet alleen voor het groeiende aantal ZZP’ers, maar ook voor andere carrièremakers ). We gaan in 2012 van een transactie- naar een relatie-economie (klanten zijn ambassadeurs; winkels moeten meer leveren dan alleen producten).

Gadgets, Androidtablets,Kindle Fire en solartechnologie.

De blu-ray players kennen we natuurlijk al, maar in 2012 zal deze technologie een grote slag gaan slaan om de dvd-speler uit de huiskamers te verstoten. Iedereen is zich bewust van het milieu en weet dat we energiezuiniger moeten omgaan met onze spullen. En juist in gadget-land gaan we dit zien. De solartechnologie maakt grote sprongen – gadgets als solaropladers, fotovoltaïsch mobiele telefoonbatterijen en zelfs tassen met solar power. Er is een grote vraag naar energiezuinige gadgets en voor ontwerpers is dit een goede inspiratiebron, dus in 2012 gaan we hier meer van horen. Via een geprojecteerd toetsenbord op je telefoon kan er op een virtueel toetsenbord op tafel worden gewerkt. Altijd een toetsenbord bij de hand en geen gepriegel meer met te kleine toetsen, want je kan de grootte zelf aanpassen. In 2012 zal Apple zijn eerste grote Pad-concurrent gaan voelen. Amazons eerste tablet, de Kindle Fire, heeft geen ingebouwde camera of microfoon, zelfs geen 3G. Maar de lage prijs van deze Android-tablet is de troef (199 dollar). Amazon verkoopt geen gevoel (zoals Apple), maar een winkelervaring.